Ebora
Est. 1913
In dit jaar richtte Jan Schiere sr. te Kingston-on-Thames (UK) het bedrijf
Ebora Propeller Company Ltd op.
Jan Schiere Sr.
Als eerste luchtvaartkundige in Nederland is hij in juli 1911 afgestudeerd in Frankrijk aan de Ecole Supérieure d’Aérononautique et de Contruction Mécanique te Parijs. Hij heeft dit zijn ouders laten weten middels onderstaand telegram.
De houten propellors werden gemaakt van Mahony hout omdat deze houtsoort niet versplintert als je er per ongeluk een kogel in schiet. Dit omdat er tijdens de oorlog tussen de draaiende propellor werd doorgeschoten.
Na de eerste wereldoorlog werd de vraag naar propellors veel minder en zaten de propellor fabrieken allemaal met een dure voorraad aan Mahony hout. Deze voorraad werd hierdoor aanmerkelijk minder waard. Daarnaast kreeg Ebora ook nog een extra belastingaanslag omdat ze verdiend hadden aan de oorlog.
Een groep instructeurs en leerlingen van de Hall vliegschool te Hendon voor een in Engeland gebouwde Caudron met een 70 H.P. Isaacson motor en Ebora Propellor.
Om de medewerkers aan het werk te houden heeft men ook nog even de houten omkastingen gemaakt voor klokken onder de naam Ebora Clock.
Jan Schiere Sr. schreef in 1928 het eerste Nederlandse boek over radiotechniek welke nu nog te bewonderen is in het Omroepmuseum te Hilversum en het radiomuseum te Diever.
Ook schreef hij "Het Voorloopertje" van het radioboek welke een oplage van meer dan 50.000 exemplaren heeft gehad met verschillende opdrukken zoals o.a. de Bijenkorf.
Ebora Radio heeft een manier gevonden om radio's te bouwen zonder in conflict te komen met de patenten van Philips, maar mocht daarvoor toch wel even voor de rechter komen.
In circa 1930 startte hij een bedrijf in radio's en later ook meetkoffers voor het testen van radiolampen (buizen).
Ebora Emissiemeter No. 3A
Ebora Propellors:
Ebora Propellor 7' 6"
Type 24, No 450
28 pK op 3 cilinder Anzani motor in een Bleriott XI
Bouwjaar: 1913
Ebora Propellor 7'
Type 26, No 134
40 pK Anzani motor
Bouwjaar: 1913
Ebora Propellor 7' 8"
Type 95 E2, No 102
160 pK Hispano SPAD VII
Bouwjaar: 1917
Ebora Propellor ongeboord
Bouwjaar: 1916
10" hulp propellor t.b.v. het aandrijven van de brandstofpomp en/of de boordradio
Enkele advertenties van die tijd:
1917
1918
1918
Onderstaande Ebora advertentie valt onder de invloed van Art Nouveau en is een voorbeeld van horror vacui die zo kenmerkend is voor de Art Bouveau stijl.
Ebora Propellers, Het Vliegveld, januari 1919
1926
1927
Bron Jan Schiere (Jr)