Pagina 1 van 27 (634 resultaten)
Vorige
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Volgende
Sorteren:
Relevantie
Nieuwste bovenaan
Oudste bovenaan
Alfabetisch
Prijs oplopend
Prijs aflopend
Artikelnummer
Sorteren:
Relevantie
Nieuwste bovenaan
Oudste bovenaan
Alfabetisch
Prijs oplopend
Prijs aflopend
Artikelnummer
Pagina 1 van 27 (634 resultaten)
Vorige
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
Volgende
Filter
Compensator wat is het?
Een compensator of expansiestuk is een samenstel dat is ontworpen om onderdelen bij elkaar te houden terwijl het door temperatuur veroorzaakte uitzetting en samentrekking van materialen en trillingen veilig wordt geabsorbeerd, of om beweging toe te staan als gevolg van grondafzetting of seismische activiteit. Ze worden vaak aangetroffen tussen secties van gebouwen, bruggen, trottoirs, spoorlijnen, leidingsystemen, schepen en andere constructies.
Bouwvlakken, betonplaten en pijpleidingen zetten uit en krimpen in door verwarming en koeling door seizoensvariaties of door andere warmtebronnen.
Indien er in deze constructies geen compensatoren zouden worden ingebouwd zouden ze barsten of spanningen veroorzaaken.
Wat willen wij graag van uw applicatie voor de compensator weten?
Medium
Medium druk
Medium temperatuur
Welke bewegingen of trilling verwacht worden (Axiaal, Lateraal, Angular, Torsie
Diameter van de leiding waar de compensator in moet
Materiaal van de leiding waar de compensator in moet
Wat willen wij graag van uw gewenste compensator weten?
Gewenste inbouwlengte compensator
Procesaansluiting van de compensator
Binnenbus / vlampijp gewenst
Eventuele extra opties
Metaal compensator
U kunt bij Ebora de volgende metalen compensatoren kopen:
Axiaal compensator met vaste flenzen
Axiaal compensator met losse (draaibare) flenzen
Axiaal compensator met laseinden
Axiaal compensator met trekstangen
Axiaal compensator hoge druk extern drukbelast
Axiaal buiscompensator
Dubbele compensator met cardansysteem
Gimbal compensator met scharnieren
Lens compensator voor dikke wanden/muren
Rechthoekige compensator
Deze compensatoren worden voornamelijk toegepast in de volgende sectoren:
Petrochemische industrie
Fabrieken
Centrales
Scheepsbouw
Metaal compensatoren zijn leverbaar als RVS compensator of stalen compensator met balgen uit roestvaststaal en staal. Hierdoor is de temperatuurbestendigheid een stuk hoger dan van een rubber compensator. Afhankelijk van het materiaal heeft een metalen compensator een temperatuurbereik van -200°C tot meer dan 1000°C. Behalve de temperatuurbestendigheid hebben metalen compensatoren ook nog andere voordelen.
Goede chemische bestendigheid
Zeer lange levensduur
Verschillende bevestigingsmogelijkheden (flenzen, laseinden, draad etc…)
Rubber compensator
De rubber compensator wordt voornamelijk geleverd met flenzen, maar een versie met draadeinden is ook mogelijk. De balg van de rubber compensator kan uit verschillende soorten rubber bestaan. De keuze voor welk rubber is voornamelijk afhankelijk van het medium dat door de leiding stroomt. De temperatuurbestendigheid van de rubber compensator ligt wel een stuk lager dan de metaal compensator. -30°C tot ongeveer 120°C afhankelijk van het gekozen rubber. Ook is rubber aan natuurlijke veroudering onderhevig. Voordelen van een rubber compensator zijn o.a.
Korte inbouwlengte
Goede trillings- en geluidsisolatie
Makkelijk te monteren
Bij Ebora heeft u de keuze uit verschillende types metaal- en rubber compensatoren . Deze zijn te leveren in o.a. RVS, staal, EPDM, NBR.
COMPENSATOR INSTALLATIE EN ONDERHOUD
De berekende levensduur van een compensator is gebaseerd op de voorwaarde dat de compensator nooit wordt blootgesteld aan mechanische of thermische belasting die de vermelde ontwerpgegevens overschrijdt. Om de maximale levensduur, drukweerstand en betrouwbaarheid te bereiken, is voorzichtigheid geboden tijdens het hanteren van compensatoren, opslag van compensatoren en het installeren van de compensatoren. Tot de nodige zorg behoort het volgen van het volgende advies. Als het expansiestuk niet aan de installatie-instructies voldoet, kan dit de levensduur en het drukvermogen van de compensator verminderen, wat kan leiden tot beschadiging of in het ergste geval tot storing van de compensator of het leidingsysteem.
COMPENSATOR OPSLAG EN TRANSPORT
Wij raden aan om onmiddellijk na ontvangst van de levering van de compensator een visuele inspectie uit te voeren om er zeker van te zijn dat deze niet is beschadigd tijdens transport.
Transportbeslag, trekstangen, scharnieren of cardanringen mogen niet worden gebruikt om de compensator te hijsen of op te tillen. Het compensator mag niet worden opgetild door stroppen of kettingen rond de balg en mag niet op een manier worden opgetild, waardoor de balg wordt blootgesteld aan mechanische belastingen.
De compensator mag tijdens hantering en installatie niet worden blootgesteld aan torsie.
De compensator moet worden opgeslagen op een effen, stevig oppervlak in een schone en droge omgeving onder een dak of een andere regenbestendige hoes.
Expansiestukken mogen niet op elkaar worden gestapeld of tegen elkaar worden gestoten.
Als het gewicht van de fittingen de balg doet buigen, moeten de uiteinden worden vastgezet met houten steunen.
Er moet voor worden gezorgd dat mechanische schade en schade door water, vocht, zand, grond, bouwmaterialen en chemicaliën worden vermeden.
COMPENSATOR INSTALLATIE
De installatie moet worden uitgevoerd door goed opgeleid en bekwaam personeel dat werkt in overeenstemming met de relevante wet- en regelgeving voor arbeidsveiligheid.
Voorafgaand aan de compensator installatie
Tenzij duidelijk vermeld in de ontwerpgegevens van de compensator, is de compensator niet ontworpen om onnauwkeurigheden in de leidingen te compenseren en mag deze niet worden gebruikt om ze aan te sluiten. Voordat de compensatoren worden geïnstalleerd, moet de compensator ook worden gecontroleerd op schade en deuken, beschadigde fittingen en watervlekken op het staal (beginnende roest) enz. Er moet ook worden gecontroleerd dat:
De compensator vrij is van vreemde voorwerpen zoals isolatiematerialen, vuil of puin.
Afdichtingsvlakken op flenzen gelijkmatig en schoon zijn.
De opening in de leiding waar de compensator moet worden geïnstalleerd, overeen komt met de opgegeven inbouwlengte van de compensator, rekening houdend met ontwerptoleranties. De compensator moet worden gemonteerd op de lengte die wordt vermeld in de specificaties.
De verbindingsuiteinden van de leiding schoon zijn en correct voorbereid voor lassen.
De montagelocatie van de compensator in de pijpleiding overeen komt met die bepaald door de systeemontwerper.
De uitzetting van de pijpleiding in overeenstemming is met de ontwerpgegevens van de compensator.
Het aangrenzende leidingwerk correct is geïnstalleerd met ankers, geleiders en steunen.
De ankers moeten geschikt zijn om reactiekrachten van de expansiestukken en alle andere leidingbelastingen op te vangen.
Tussen twee ankers is slechts één compensator aangebracht.
Trekstangen op laterale compensatoren zijn correct gemonteerd en vastgezet.
Ankers / geleiders
Ankers en geleiders op de pijpleiding moeten worden geplaatst volgens de richtlijnen in EJMA, zodat:
De compensator wordt niet belast door de eigen belasting van de pijpleiding.
Draadstangen of ophangstangen moeten worden vermeden, geleiders moeten van het glij- of roltype zijn.
Bij gebruik van compensatoren mag de afstand niet groter zijn dan 4 x de nominale diameter van de pijpleiding.
De afstand tussen de eerste en de tweede geleider mag niet groter zijn dan 14 x de nominale diameter van de pijpleiding.
De afstand tussen de overige geleiders mag niet groter zijn dan 21 x de nominale diameter van de pijpleiding. Deze afstand moet worden verkleind als dit nodig is om de pijpleiding te stabiliseren.
Tijdens de compensator installatie
Bij het lassen of slijpen in de buurt van de compensatoren moet deze worden beschermd tegen lasspetters en vuil. We raden het gebruik van een chloorvrije lasdeken aan.
Er moet voor worden gezorgd dat er geen onbedoelde vonken op de dunwandige balgen in de compensator ontstaan.
De compensator moet worden beschermd tegen schade veroorzaakt door aangrenzende bouwwerkzaamheden, spetters van mortel of gips kunnen de balgen beschadigen en moet worden vermeden.
Als de compensator is uitgerust met een binnenbus, zorg er dan voor dat de stroompijl op de compensator in de richting van de systeemstroom wijst.
Bij het plaatsen van scharnierende compensatoren is het belangrijk dat de scharnierpennen in de juiste richting staan.
Oefen geen torsie uit op de expansiestukken om de bouten op de flensen uit te lijnen.
Componenten zoals trekstangen, scharnierschakels en cardanringen mogen niet worden verwijderd. Ze maken deel uit van de integriteit en functionaliteit van de compensator.
Wees voorzichtig met passend gereedschap om de balg niet te beschadigen met moersleutels of sleutels bij het vastdraaien van bouten.
Zorg ervoor dat bij de flensen te lange tapeinden of bouten niet in contact komen met de balg en deze niet beschadigen.
Wanneer u compensatoren worden geleverd zonder externe afdekkingen en isolatie moet worden toegevoegd, moet een bekledingsdeksel worden aangebracht om te voorkomen dat isolatiemateriaal tussen de windingen van de balg blijft hangen.
Na voltooiing van de installatie van de compensator
Voordat het voltooide systeem wordt getest en in gebruik wordt genomen, moet het aan een visuele inspectie worden onderworpen. Dat blijkt uit jarenlange ervaring
Een zorgvuldige controle van de installatie vóór het testen van de druk en de uiteindelijke inbedrijfstelling zal helpen om een??succesvolle installatie en prestatie van het expansiestuk te garanderen. Zorg er vóór het testen van de druk en als onderdeel van het voor dat alle tijdelijke transport- en voorspansystemen van de expansieverbinding worden verwijderd.
DRUKTEST
De druktest moet worden uitgevoerd volgens de vermelde testspecificaties op de tekening en / of de plaatjes op de compensator.
Voorafgaand aan de druktesten
CONTROLEER HET VOLGENDE
Is de balg beschadigd tijdens de installatie van de compensator?
Is het gehele leidingsysteem, met name ankers, geleiders en compensatoren, geïnstalleerd zoals aangegeven in de tekeningen en de installatie-instructies?
Is de compensator correct in het systeem aangebracht en niet gebruikt om fabricage-onnauwkeurigheden te corrigeren?
Is de stroomrichting van de compensator correct?
Zijn de balgen en andere bewegende delen van de compensator vrij van vreemde voorwerpen zoals isolatiemateriaal?
Zijn alle transportstaven, voorspanners, beschermende onderdelen en verpakkingsmaterialen verwijderd?
Zijn alle geleidingen, steunen en balgen vrij om de verwachte bewegingen in het leidingsysteem mogelijk te maken?
Als het systeem is ontworpen voor een licht stromend medium zoals lucht of gas en moet worden getest met een zwaarder medium zoals water, zijn de nodige stappen ondernomen om ervoor te zorgen dat de extra eigen gewichtsbelastingen op het compensator- en leidingsysteem veilig kunnen worden ondergebracht?
Tijdens druktesten
CONTROLEER HET VOLGENDE
De druk moet geleidelijk worden verhoogd totdat de gespecificeerde testdruk is bereikt.
Controleer de compensator op tekenen van lekkage bij de aansluitingen en controleer de meters op drukval.
Onderzoek de balg op tekenen van verdraaiing, instabiliteit, kronkelen aan de balg of onverwachte beweging van een van de componenten.
Elke onverwachte beweging van het leidingsysteem die drukgerelateerd kan zijn, moet worden onderzocht en aangepakt.
Na druktesten
CONTROLEER HET VOLGENDE
Het expansiestuk- en leidingsysteem moet blijven zoals ontworpen, controleer met name of de ankers en hun bevestigingen aan civiele werken of constructies geen tekenen van nood vertonen. Opgemerkt dient te worden dat er na het testen wat residuale testvloeistof in de balg kan achterblijven, als dit de werking van de systeemregelingen kan beïnvloeden kan het verwijderen hiervan nodig zijn.
WAT TE VERMIJDEN
De balg te laten vallen.
Gebruik van schoonmaakmiddelen die chloriden bevatten.
Gebruik van staalwol of staalborstels op de balg.
COMPENSATOR ONDERHOUD
Een correct gedimensioneerde en correct geïnstalleerde compensator vereist geen speciaal onderhoud anders dan de inspectie die wordt uitgevoerd voor de andere delen van het leidingsysteem waarin het expansiestuk is geïnstalleerd. We raden u aan om het leidingsysteem gedurende de gehele levensduur voortdurend te inspecteren. Het doel van deze inspecties is om te controleren op de aanwezigheid van roest, en of onderdelen los zijn gekomen, etc. De frequentie van deze inspecties wordt individueel bepaald op basis van de functie van het systeem, optredende belastingen enzovoort. Het bovenstaande doen
Het bovenstaande garandeert niet dat er geen schade zal optreden, maar vermindert het risico aanzienlijk. Het kan nuttig zijn om de veelvoorkomende oorzaken van storingen met compensatoren te kennen. Het is echter moeilijk om alle algemene onderhoudsrichtlijnen op te sommen, aangezien compensatoren een breed toepassingsgebied hebben en veel compensatoren worden geconstrueerd voor een specifieke toepassing. We willen uw aandacht vestigen op de meest voorkomende oorzaken van storingen hieronder:
Verzend- en afhandelingsschade
Deuken, slijtage en krassen op de balg veroorzaakt door onjuiste behandeling of veroorzaakt na installatie van de compensator.
Onverwachte nadelige invloeden van de omgeving zoals corrosie veroorzaakt door zout, chemicaliën en dergelijke in de atmosfeer.
Compensator installatieschade en installatiefouten
Onjuiste locatie - installatie van het expansiestuk op een positie in de leiding die niet is bedoeld door de systeemontwerper.
Het gebruik van de compensator om fabricagefouten te corrigeren zonder eerst te bevestigen dat dit acceptabel is bij de ontwerper.
Vermoeidheidsfalen veroorzaakt door bewegingen waarvoor het expansiegewricht niet is ontworpen, vooral zijwaartse bewegingen.
Schade veroorzaakt door ophoping en aanhechting van vreemd materiaal tussen de balgconvoluties, die de balg intern of extern kunnen beïnvloeden.
Torsie.
Overdruk in het leidingsysteem.
Voortijdige verwijdering van transport- of voorspansystemen of het niet verwijderen ervan na installatie.
Schade door lasspetters door gebrek aan bescherming tijdens het lassen.
Installatie van units uitgerust met binnenbus tegen de stroomrichting in.
Operationele schade
Corrosieschade veroorzaakt door het stromende medium, in het bijzonder de aanwezigheid van chloride.
Vermoeidheidsstoring als gevolg van onvoorziene trillingen in het systeem.