Balg: AISI 304
Groove: St 37.2 koolstofstaal of roestvaststaal
Verbindingstype: Grooved
Werkdruk @ bedrijfstemperatuur: PN40 @ -80 C tot +427 C(optioneel -80 C tot +1100 C)
Nominale diameters: DN 25 (1 ") - DN 1200 (48")
De laterale compensatoren worden ook wel Tied Universal of Tied Lateral Expansion Joints genoemd en worden gebruikt om laterale afbuiging en hoekrotatie te absorberen. Wanneer nauwgezette controle van de beweging niet nodig is of er geen schuifbelasting aanwezig is, kan een vastgemaakt universeel compensator of lateraal compensator worden gebruikt in plaats van scharnier of cardanisch compensatoren.
Universele compensator met trekstangen, ook wel gebonden compensator genoemd, wordt geïnstalleerd in leidingen waar later laterale of verticale dilatatie-bewegingen optreden die worden veroorzaakt door verschillende zones. Dit om het systeem veilig te houden. Dit type compensator is ontworpen om x- en y-bewegingen te absorberen, afhankelijk van de systeemvereisten.
Universeel compensatoren met trekstangen bestaan uit dubbellaagse balgen, tussenbuis, flenzen en trekstangen. Het is in staat om verwoestende bewegingen te voorkomen met balgen en trekstangen aan beide zijden.
De meest voorkomende toepassing van de geknikte universele compensator is het Z-vormsysteem. In het Z-vormsysteem wordt de thermische groei van de horizontale secties opgevangen als laterale afbuiging door het product.
Bij dit type toepassing moet de compensator worden ontworpen om de hele offset te vullen, zodat de uitzetting als axiale beweging binnen de trekstangen wordt geabsorbeerd. Een belangrijk voordeel van dit type laterale expansieverbinding is dat het leidingsysteem niet in één vlak hoeft te liggen. De twee horizontale secties kunnen onder een hoek in het horizontale vlak liggen.
Het gebonden universele compensator is ontworpen om grote hoeveelheden laterale afbuiging te absorberen terwijl de drukstuwing wordt geabsorbeerd. De verbinding bestaat uit twee enkele balgelementen die zijn verbonden door een stuk buis dat centrale spoel wordt genoemd. De trekstangen worden vervolgens aan de uiteinden bevestigd en overspannen zowel de balg als de middelste spoel. Met dit type constructie kunnen de balgen de thermische groei van de leidingen tussen de trekstangbevestigingen absorberen, terwijl de drukkracht op het systeem wordt weggenomen. De drukkracht op het systeem wordt volledig opgevangen door de trekstangen.
De lengte van het middelste spoelstuk tussen de twee balgelementen in universele compensatoren is de belangrijkste factor bij het bepalen van de hoeveelheid laterale afbuiging die kan worden geabsorbeerd door de gebonden laterale compensator. Als vuistregel geldt: hoe langer de middenspoel, hoe meer laterale afbuiging of beweging kan worden opgevangen. Het gewicht van de middelste spoel kan aanzienlijk en kan worden ondersteund door nokken op de middelste spoel te plaatsen.
Kenmerken
- Absorbeert grote hoeveelheden zijwaartse bewegingen in elke richting.
- Elimineert drukbelastingen.
- Absorbeert de thermische groei van de leidingen tussen de trekstangbevestigingen.
- Verkrijgbaar in een enkel of universeel ontwerp.
- Kan het eigen gewicht van de middenstuk ondersteunen.
- Minimale geleiding vereist.
- Elimineert hoofdankers.
Vereisten
- Meer ruimte vereist voor universeel compensatoren met trekstangen.
- Bij grote doorbuigingen kan de lengte van het laterale compensator groter zijn dan de beschikbare ruimte in het leidingsysteem.